Chaotiek en meer kan ik er niet van maken - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Meyke Dorp - WaarBenJij.nu Chaotiek en meer kan ik er niet van maken - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Meyke Dorp - WaarBenJij.nu

Chaotiek en meer kan ik er niet van maken

Door: Meyke

Blijf op de hoogte en volg Meyke

05 September 2014 | Peru, Cuzco

Nou daar zit ik in dan in een steenkoud huis met thermo kleding aan mijn eerste blog te schrijven. Ik vraag me op dit soort momenten altijd af waarom ik ook alweer zo graag rond de wereld wil reizen en overal stage wil lopen. Marja ik ben zo gek om dat toch uiteindelijk weer leuk te vinden.

Ik zal beginnen bij het vertrek en dat ging dan ook anders dan verwacht. Mijn naam stond verkeerd en in de ochtend van vertrek hoorde ik van Tix.nl dat er geen problemen waren en dat ik alleen 80 euro bij moest betalen. Helaas werd ik in de middag weer gebeld (dus paar uur voor vertrek) dat de maatschappij van de binnenlandse vlucht niet akkoord ging. Ik moest maar een nieuw ticket kopen. Als ik dat had gedaan dan had ik ook extra voor me bagage moeten betalen. Tijdens het ontvangen van mijn e-ticket stond de vlucht van Lima naar Cusco er gewoon bij, dus om het lekker allemaal stress bestendig te maken besloot ik om de gok maar te wagen en te kijken wat er gebeurd op het vliegveld in Lima.

Wanneer ik lange vluchten heb, heb ik tot nu toe aardig luxe stoelen gehad en een eigen scherm waar ik film etc. op kon kijken, maar de vlucht van Madrid naar Lima was zo primitief. De binnenlandse vlucht was nog beter dan de lange vlucht van Madrid naar Lima, dus de volgende keer kijk ik beter naar de service. Om nog even terug te komen op de vlucht er waren zo ontiegelijk veel kleine kinderen die natuurlijk niet wilden slapen en alleen maar aan het krijsen waren niet normaal (Ik moet dan altijd aan jouw gezicht denken Jenske:) Jenske trekt dan namelijk het allermooiste gezicht). Maar tot nu toe had ik aardig wat kunnen slapen en voelde ik me goed genoeg om de jetlag/hoogteziekte/vermoeidheid tegen te gaan. Aangekomen op Lima, (3 kwartier te laat) Ik wist niet hoe laat mijn volgende vlucht ging, omdat ik natuurlijk officieel geen bevestiging heb gehad. Dus ik ging de integratiecontrole door (duurde super lang) moest mijn koffers ophalen om weer in te checken (procedure van vliegveld Lima) en vervolgens door de douane te gaan en naar de overvolle ruimte waar bewakers liepen met drugshonden. Gelukkig had ik op advies van Patricia zo'n karretje voor mijn koffers en kon ik gemakkelijk heen en weer lopen, want nu komt het nog. Om het kort te houden ik heb eerst een enorm lang in een rij gestaan om me koffers in te checken. Ik probeerde zo cool/rustig niet zwetend bij de balie te staan of er niks aan de hand was. Helaas mocht ik mijn bagage nog niet op de band zetten en hij zat maar in zijn scherm te zoeken. Op dat moment dacht ik dat ik echt niet in het systeem stond, maar hij zei je hebt je vlucht gemist. Waarom? (stiekem was dit een hele opluchting want ik was gewoon geregistreerd pfoei) Ik antwoordde op zijn vraag met: alles wat ik van jullie moest doen en mijn vliegtuig was 3 kwartier te laat ( echt waar, ik ben niet eens naar de wc gegaan). Toen ben ik ongeveer 4x heen en weer gelopen tussen de balie 1 en 30 en uiteindelijk gaven ze aan: Dit is de fout van Air Europa (Ik dacht bij mezelf als jullie nu telkens elkaar de schuld geven gaat het niet echt goed.. aangezien Air Europa deze vliegmaatschappij de schuld geeft van het niet omzetten van mijn ticket). Maar uiteindelijk na een kwartier tikken in haar systeem (ik nog steeds bang was dat ze ging zeggen dat ik uit de vlucht was gehaald) kreeg ik een papiertje en mocht ik weer in de enorm lange rij gaan staan om in te checken.De stress was bijna weg, totdat ik 2 Venezolanen en 1 Argentijn tegen kwam en we gezellig aan het kletsen waren in de rij (haha ja in het Spaans en Venezolaanse accent is zooooo moeilijk) Vroegen ze of ik koffie wilde drinken. Oke dit aanbod durfde ik niet af te slaan en ik gaf aan 15 minuten te kunnen en daarna mijn vliegtuig moest halen. Na gezellig wat gedronken te hebben (want ze waren echt aardig) ging ik zo snel naar de gate en moest ik weer door de douane en die rij was zooooo lang. Ik kreeg het zo warm, want ik zou nooit het vliegtuig halen. Ik gaf mezelf de schuld dat ik niet star hun aanbod kon afwijzen. Om dit probleem op te lossen sprak ik een bewaker aan dat ik laat was etc. Hij gaf aan: nee joh maak je geen zorgen de gewenste tijd is 0900 maar je vertrekt 0930. dus ALLE tijd. Ik werd al geruster en een man achter mij had hetzelfde vliegtuig, dus ik moest wel lachen. Tranquilo dus. Nu ging ik het gevoel wat ik wilde tegen gaan (jetlag/hoogteziekte/vermoeidheid) al aardig voelen ik werd moe en misselijk, moeite met normaal ademhalen en ik wilde slapen. Uiteindelijk stapte ik in het vliegtuig en kwam ik met mijn koffers aan in Cusco, waar ik 20 minuten in kou moest wachten, want als de zon niet in Cusco schijnt is het koud. Dit was dan mijn bestendigheid, ik was kapot. Ik wilde slapen en niets doen. Dat heb ik uiteindelijk gedaan. Want het huis is gebouwd voor enorm warme dagen (zoals in Spanje) dat het lekker is in huis. Alleen hier in cusco bestaat dat niet. Dus buiten is het warmer dan binnen, want er is ook geen verwarming. Ik zeg je binnen is het steenkoud. De douche gaat niet warmer dan 32 graden. Ik had het toen zo gehad dat ik om 1800u (Peruaanse tijd) vermoeid ging slapen.

Dus wat ik heb geleerd van deze trip. 1. Gegevens nog beter checken 2. Vliegtuig-model checken 3. Durven de gok te wagen 4. Misschien gewoon nee zeggen als je vliegtuig halen prioriteit heeft.

Sorry voor mijn niet al te positief verhaal. De ervaringen zijn vooral nu choquerend en anders dan dat ik tot nu toe gewend ben. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien kan ik denk ik wel wennen aan Cusco. Iedereen is heel aardig, er zijn veel leuke pleintjes en ik hoop dat ik een restaurantje ga ontdekken die enorm lekker eten serveert. Verder ga ik vandaag een beetje beginnen met het verkennen van Cusco, zoals naar de supermarkt gaan in de avond uiteten en natuurlijk inschrijven bij een sportschool. Zaterdag gaan we naar een markt waar ik enorme warme vesten ga scoren! :)

Adios Chicos! Tot het volgende verslag
PS: Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik mijn spaancursus gehaald heb en nu niveau A.2.1 heb. Op naar het volgende niveau.

  • 05 September 2014 - 20:00

    Nick:

    Meyke! Wat herken ik me in je verhaal, haha. Soms weet je niet waarom je eigenlijk zo nodig wil reizen. Over een paar weken lach je er om en is het het allemaal waard.

    Geniet van Cusco! Benieuwd naar je volgenxe verhaal.

  • 05 September 2014 - 22:13

    Leanne:

    Ey meyk, wat leuk dat je weer aan een blog bent begonnen! :) Wat een spannend begin van je reis! Ik ben super trots op je behaalde niveau van Spaans, want je hebt er hard voor geleerd! Veel plezier in Cusco! Kus, Leanne

  • 05 September 2014 - 22:47

    Nienke:

    Hee lieve Meyk, haha wat een verhalen allemaal maar ik ben blij dat je er nu bent! Ben super benieuwd naar je foto's! Xxxx

  • 06 September 2014 - 09:39

    Sanne:

    Ha Meyk,

    Fijn dat je er wel bent! Hoop dat je snel kan wennen aan het weer enzo. Hoe is het Spaans in Peru?
    Succes met alles en ik blijf je volgen xxx

  • 06 September 2014 - 16:50

    Monique:

    Ha Meyke,
    Wat een story! Ik heb het net zitten voorlezen aan oma ( de moeder van Mea), die geniet gelijk mee

  • 06 September 2014 - 18:42

    Karlien:

    Meeykk gefeliciteerd met je cursus. Jeetje wat een verhaal je hebt weer goed laten zin Hoe goed jij met tegenslagen om kan gaan. Na regen komt zonneschijn! Geniet ervan! Xxxxx

  • 07 September 2014 - 01:52

    Dorly:

    Nou Meyke, de stress heb je gehad, nu lekker alleen maar genieten! Van harte met het behalen van je Spaanse cursus. Leuk dat je een blog bijhoudt.

  • 11 September 2014 - 13:05

    Anja:

    Hey Meyke, je eerste stress test is goed uitgepakt dus de weg ligt nu helemaal open :)
    Nu het ergste achter de rug is, is het tijd om te gaan genieten van alles dat Cusco je te bieden heeft. Gelukkig heb je alweer heel wat plannen, zoals ik het hier lees :) Go for it !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meyke

Actief sinds 25 Mei 2009
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 31606

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 31 Januari 2014

Internship Peru

03 Februari 2011 - 19 Mei 2011

Stage Spanje

25 Mei 2009 - 17 Augustus 2009

Stage Engeland

Landen bezocht: